Landsbyordningen Engum Logo

Kernefortællingen

Landsbyordningen Engums kernefortælling

Rejsen starter for enden af gangen. Her træder man for første gang ind ad døren til det stærke fællesskab, der kendetegner Landsbyordningen Engum. De voksne snakker meget med hinanden og de tidligste venskaber begynder at spire - både for børnene og for deres mor og far.
Man øver sig i at lege sammen og være gode ved hinanden, og der er mange færdigheder, der skal læres.
Når skoletasken næsten passer på ryggen, selvtilliden vokser og nysgerrigheden presser på - så forlader man vuggestue og børnehave og går ind ad den næste dør.

Her mødes man af en større verden. Der er stole man skal sidde stille på, der er lærere og pædagoger, som kræver ens opmærksomhed, og der er buddies fra de ældre klasser, som hjælper når man ikke kan finde ud af det med hinanden. Nu er man i skole!

I skolen er der flere regler og andre forventninger - selv mor og far skal lære lidt om, hvordan vi omgås og øver os i at tage ansvar for hinanden. Der kommer legeaftaler, spisegrupper og nye fællesskaber, som man kan indgå i. Og verden bliver ved med at blive større og større.
Lærere og pædagoger stiller krav og udfordrer os til at vælge den svære vej, for det er her vi udvikler os og bliver dygtigere.
For dem som har det lidt svært er der trygge rammer på Engumhus. Her er der en særlig omsorg, som åbner en sidedør ind til fællesskabet.

Når man er gået ind ad en ny dør mange gange og er nået til den sidste dør i modsatte ende af gangen, føles det som om det har været en uendelig lang rejse.
Nu er man de store, og skal lære de mindre børn det man selv har lært om ordentlighed og ansvar.

Uanset hvilken dør man er gået ind af, er man en nødvendig og uundværlig del af  fællesskabet, hvor store og små kender hinanden.

Fælles for hele rejsen er, at vi tager den i fællesskab - vi stoler på, og er trygge ved hinanden, og vi løser konflikter på en ordentlig måde.
Alle lærer noget undervejs og udnytter sit fulde potentiale - fagligt såvel som menneskeligt, så alle er godt rustet til deres videre rejse.

Landsbyordningen Engum
Et godt sted at være - et godt sted at lære